Doel en uitgangspunten van ons onderwijs
De school gaat uit van de doelstelling de leerlingen op te voeden en te onderwijzen vanuit en overeenkomstig Gods Woord en de daarop gegronde Drie Formulieren van Enigheid.
Het doel van onze school verwoorden wij naar een omschrijving van Dr. J. Waterink als volgt:
De door God geschapen kinderen op te voeden en te onderwijzen, in afhankelijkheid van de zegen des Heeren, tot een zelfstandige, God naar Zijn Woord dienende persoonlijkheid, geschikt en bereid om al de gaven, die hij van zijn Schepper ontving, te besteden tot Zijn eer en tot heil van het schepsel, in alle levensverbanden waarin God hem plaatst.
Wij willen als leerkrachten functioneren als GIDS en METGEZEL. De gids neemt het voortouw en wijst kinderen de richting. De metgezel heeft aandacht voor de kinderen, communiceert open en heeft het belang van een goede pedagogische relatie met de kinderen hoog in het vaandel.
Verder zijn de sleutelwoorden voor het onderwijs op onze school GAVE en OPGAVE. We willen in het spanningsveld van gave en opgave werken.
Gave sluit aan bij de uniciteit van elk kind en de talenten die ons door God zijn gegeven. We zijn hierin afhankelijk van onze Schepper. Opgave wijst ons op de opdracht voor leerlingen en leerkrachten om onze gave tot ontplooiing te laten komen. Hierin zijn we volledig verantwoordelijk om met onze talenten te woekeren, met toewijding en betrokkenheid ons werk te doen in het besef dat we voor Gods aangezicht staan. Liefde en verwondering zijn de verbindende schakels tussen gave en opgave.
Bovenstaande doelstellingen willen we als volgt concreet gestalte geven binnen de school.
- Elke morgen volgt na het zingen en bidden de Bijbelles.
- Als de kinderen kunnen lezen, dan wordt het Bijbellezen geoefend.
- De christelijke feestdagen en hun betekenis krijgen op school ruime aandacht.
- We maken gebruik van goede onderwijsmiddelen.
- We bieden de leerstof gevarieerd aan.
- We dragen zorg voor een uitdagende leeromgeving.
- We bouwen met het kind een persoonlijke band op.
- We geven het kind vertrouwen geven en het gevoel dat ze veilig zijn.
- We stemmen het schoolwerk af op de ontwikkeling van het kind.
- We maken gebruik van toetsen en observaties, waardoor we het kind goed kunnen volgen.
- We begeleiden leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben.
- We houden onze kennis op peil door nascholing, studie en overleg.
- We maken gebruik van ondersteunende instanties.
- We houden vergaderingen waarin belangrijke zaken besproken worden en besluiten vastgelegd worden.
- De schoolleiding heeft aandacht voor het welbevinden van het team. Er worden daarom functionerings- en/of beoordelingsgesprekken gehouden.
- Er zijn goede afspraken en regels voor leerkrachten, die vastgelegd zijn in een taakbeleidsplan. We gebruiken daar het programma Cupella voor.
- Er is een goede communicatie met de leden van de Identiteitsraad en de ouder(s)/ verzorger(s).
De school heeft een opvoedende en onderwijzende taak. De school geeft hieraan vorm vanuit dezelfde grondslag als de ouders. Van ouders wordt dan ook gevraagd de grondslag en het doel van de school te onderschrijven. Het opvoeden en onderwijzen thuis en op onze school, liggen in elkaars verlengde. In de beschermde omgeving die onze school biedt, heeft het team de taak om de leerlingen waarden en normen bij te brengen en deze te leren gebruiken als toetsingskader voor alles wat in de maatschappij op hen afkomt.
We willen vanuit de grondslag vormgeven aan het onderwijs. Er wordt lesgegeven volgens het leerstofjaarklassensysteem in combinatiegroepen, met de mogelijkheid tot differentiëren en individuele begeleiding. Er wordt ruimte gecreëerd om aan zorgverbreding gestalte te kunnen geven in de vorm van interne begeleiding en remedial teaching. Als school werken we aan:
- goede relaties tussen leraren, leerlingen en ouders,
- het ontwikkelen van zelfstandigheid bij de kinderen; u moet dan denken aan het vergroten van de zelfwerkzaamheid, het ontwikkelen van sociale vaardigheden,
- het vergroten van het competentiegevoel en de verantwoordelijkheid,
- het omgaan en samenwerken met kinderen, die verschillende begaafdheden hebben.
Dit vraagt vaardigheid van onze teamleden in het scheppen van een klimaat waarin men weet om te gaan met de verschillen van leerlingen. De zorg voor het kind staat centraal in het onderwijs op onze school.
Het pedagogisch klimaat
In het pedagogisch klimaat van de school komt tot uitdrukking dat wij de Bijbel centraal stellen in het onderwijs. Dit blijkt niet alleen uit het dagelijks reserveren van een half uur bijbelonderwijs en het vieren van de Christelijke feestdagen, maar het doortrekt het hele onderwijs. Het leven naar en vanuit Gods Woord moet merkbaar zijn in onze school. De leefregels zoals deze in de Tien Geboden tot ons komen zijn voor ons norm en uitgangspunt voor het leven op school.